Co lubią słuchowcy?

Autor: Ania
14.03.2014
ear-with-tee_l

Udało mi się wczoraj odpędzić wiosenną pokusę „latania gdzieś” (a raczej posuwania się do przodu krokiem pingwina) i niniejszym się ogarnęłam. Wracam zatem do tematu modalności i dziś zapraszam do poczytania o stylu uczenia (się) słuchowców.

Jeśli Twoim dominującym zmysłem jest słuch (przypomnę, możesz to sprawdzić tutaj)

  • charakterystyczna jest dla Ciebie duża liczba ruchów mimicznych wokół ust
  • prawdopodobnie jesteś gadułą
  • masz przyjemną dla ucha barwę głosu
  • zwykle mówisz rytmicznie, kontrolujesz tembr, ton i tempo mówienia
  • możesz specyficznie akcentować pewne wyrazy
  • słuchasz sam siebie i zwracasz uwagę na formę tego co mówisz
  • „głośno myślisz”, nucisz coś albo szepczesz pod nosem
  • lubisz ciekawe, ładnie brzmiące wyrazy, potrafisz je powtarzać w czasie rozmowy
  • w czasie rozmowy ruszasz głową, potakujesz, wtrącasz „hm” i „aha”
  • odruchowo przechylasz głowę („nadstawiasz uszu”)
  • niekoniecznie utrzymujesz kontakt wzrokowy
  • pamiętasz co kto powiedział i w jaki sposób
  • opisujesz rzecz, którą chcesz kupić (rozmiar, typ, do czego jest ci potrzebna)
  • od wyglądu ważniejsza jest dla Ciebie użyteczność
  • dobrze pamiętasz imiona czy nazwiska, zapominasz twarze
  • używasz zwrotów: posłuchaj, słucham cię, słyszałem ostatnio, porozmawiajmy, to brzmi dobrze, gdzieś mi to dzwoni, coś mi to mówi, obiło mi się o uszy, to nie gra, jak to powiedzieć.

Co lubisz?

  • dyskutować
  • wyjaśniać innym co się dzieje / stało
  • mówić sam do siebie (np. podczas pisania)
  • nucić coś lub szeptać do siebie (np. komentując słowa kogoś innego)
  • słuchać muzyki, wykładów, samego siebie;)
  • „wyłapywać” słówka czy zwroty, które ładnie brzmią.

Nie lubisz…

  • „niepotrzebnych” dźwięków z otoczenia
  • szmerów w sali, muzyki w tle
  • robić notatek
  • długich tekstów, opisów
  • dużej liczby zdjęć, rysunków, wykresów – działają na Ciebie rozpraszająco.

Uczniu – słuchowcu…

  • zapamiętujesz poprzez głośne powtarzanie materiału (sam albo z kimś)
  • słówka czy zagadnienia gramatyczne to dla Ciebie przede wszystkim dźwięki
  • nie zwracasz uwagi na szczegóły
  • niechętnie wykonujesz zadania związane z rysowaniem czy pisaniem
  • lepiej rozumiesz polecenie jeśli nauczyciel je wypowie na głos
  • dekoncentruje Cię szum w klasie, dźwięki za oknem
  • z łatwością odtwarzasz wszelkie komentarze ustne (nauczyciela czy innych uczniów)
  • robisz mało notatek, rzadko „upiększasz” je rysunkami czy kolorami
  • kiedy się nudzisz, zaczynasz bezwiednie nucić, komentować wypowiedzi innych
  • Twoimi ulubionymi nauczycielami są „gawędziarze”
  • lubisz zajęcia z „native speakerem”.

Co Ci pomaga?

  • dyskusje z nauczycielem czy innymi uczniami podczas zajęć (np. rozmowa w parach na zadany temat)
  • tłumaczenie jakiegoś zagadnienia np. z gramatyki komuś innemu
  • wspólna nauka na głos, omawianie nowych słówek (skojarzenia, podawanie synonimów/antonimów itp.) czy powtórki
  • prowadzenie dyskusji w parach i grupach
  • czytanie na głos (nawet w samotności) z odpowiednią intonacją,
  • rapowanie, rymowanie, deklamacje
  • „listeningi”, filmiki, piosenki
  • muzyka w przerwach w nauce.

Nauczycielu – słuchowcu…

  • przykłady, historyjki, dowcipy, anegdotki to Twój sposób na urozmaicenie lekcji
  • mówisz rytmicznie, płynnie, „ładnie”
  • lubisz i często wprowadzasz na lekcjach dyskusje, omawianie zagadnień
  • odchodzisz od tematu, opowiadasz historyjki czy anegdotki
  • często przekazujesz informacje czytając
  • robisz zadania „na słuchanie” (jeśli masz coś ominąć w podręczniku, będzie to tekst do czytania)
  • stosujesz dyktanda
  • lubisz uczyć wymowy, Twoi uczniowie są zapoznani z zagadnieniami fonetycznymi
  • parafrazujesz wypowiedzi uczniów w poszukiwaniu „lepszego” słowa, zwrotu
  • oceniasz płynność wypowiedzi, sposób mówienia uczniów, ich akcent (nawet poprawna wypowiedź ale bez pięknego akcentu Cię nie zadowala!)
  • częściej „odpytujesz” na ocenę niż robisz kartkówki
  • „gubisz czas” na dygresjach i anegdotkach, często w języku polskim.

Ćwiczenia dedykowane słuchowcom – to be continued soon… No bo jednak mnie nosi! :)

Skomentuj

Current ye@r *