Kropki.

Autor: Ania
11.12.2014
Kropki

W poniedziałek na lekcji narysowałam na tablicy kropki. O takie.

Kropki

Wieczorową porą, pomiędzy pobudkami mojego ząbkującego Potwora, wrzuciłam zdjęcie mojej tablicy na facebooka. Z pytaniem, oczywiście, co to?

Pytanie skierowałam głównie do nauczycieli angielskiego (grupa fb) i dostałam, co chciałam!
Wyjaśnienia były między innymi takie:
- rozstrzelałaś tych bez pracy domowej
- połącz kropki i wyjdzie wychudzony renifer św. Mikołaja
- strzelałaś z paintballa do dzieci
- piesek
- dla mnie to jest jakiś diament
- swój własny alfabet macie
- jakaś konstelacja
- test Rorschacha
- dwa renifery
- intonacja w zdaniu
- to wzór kropek do połączenia, z których wyjdą dwa japońskie znaki (katakana). Znak ‚i’ i znak ‚ta’, co razem znaczy tyle, co polskie „ała”. Niestety nie mam skąd skopiować, a alfabetu japońskiego na telefonie niestety brak. Genialnie! Pozwól, proszę, że skopiuję pomysł na lekcje japońskiego.
- mitochondria jak złoto
- po połączeniu kropki dają biegnącego Mikołaja, któremu z worka wysypują sie suveniry
- dobra, to pozwólcie że zgadnę są dwie drużyny. Jedna osoba ma zasłonięte oczy I marker w dłoni, druga jest pilotem i naprowadza słowami turn left, turn.right itd, A wygra ten kto pierwszy połączy wszystkie swoje kropki
- wielokrotne próby podłączenia bałwana do kontaktu.

Piękne, piękne.

A odpowiedź była taka prosta… To jedna z moich ulubionych zabaw „na zapamiętywanie”, pisałam o niej już kiedyś. Tym razem gimnazjaliści zapamiętywali słówka z „air travel”. Jak zawsze, były emocje, było skupienie i nagroda.

Dlaczego o tym piszę?

Ponieważ przyszła mi do głowy myśl, że przecież taką zabawę możecie sobie zrobić sami. I że to fajny sposób na uczenie się słówek samodzielnie. Szczególnie, jeśli mamy do zapamiętania słówka z jednej kategorii i zależy nam na tym, żeby kojarzyć je w jednej grupie. Przydać się to może szczególnie przy uczeniu się słówek, które są podobne znaczeniowo.
Kilka propozycji:
- przysłówki, które mają taką samą formę jak przymiotniki:
deep, early, far, fast, hard, high, ill, late, little, long, low, near, pretty, right, short, straight, wrong

- przymiotniki – synonimy, chociażby „good” „bad” czy „nice”:

Good: super, amazing, excellent, fantastic, marvelous, splendid, stupendous, wonderful, terrific, outstanding

- czasowniki nie przyjmujące z reguły formy z -ing:

agree, be, believe, belong, contain, cost, depend, expect, feel, forget, hate, have, hear, hope, imagine, know, like, look, love, matter, mean, need, notice, own, prefer, realise, recognise, remember, see, seem, smell, suppose, taste, think, understand, want, wish

Jak to zrobić?

Bardzo prosto. Wystarczy wziąć sobie kilka (-naście) karteczek, zapisać na nich słówka, które chcemy zapamiętać i rozłożyć karteczki przed sobą w kilku rzędach.
Następny krok: głośno (ew. szeptem) czytamy każdy wyraz po kolei. Staramy się zapamiętać słówka w kolejności.
Dwie karteczki ze słówkami, które były najłatwiejsze do zapamiętania odwracamy czystą stroną do góry.
Powtarzamy cały ciąg wyrazów, łącznie z tymi, których nie widać.
Odwracamy kolejne dwie-trzy karteczki, ponownie czytamy ciąg.
I znowu.
Robimy tak aż do momentu, kiedy wszystkie kartki zostaną odwrócone na czystą stronę. „Czytamy” z nich wszystkie zapamiętane słówka. Voila!

Można sobie zrobić różne warianty tej zabawy, np.

  • zamiast karteczek pisać wyrazy w komputerze i je po kolei wykasowywać, a następnie sprawdzać korzystając z opcji „cofnij”

 

  • zapisywać wyrazy na kartce i zakrywać karteczkami samoprzylepnymi

albo

  • zapisywać słówka na małej tablicy (są takie w papierniczych, fajne) i zaznaczać wytarte słowa kropkami.

A potem wrzucić zdjęcie tablicy na fejsa i zapytać znajomych co to.

To jak, wypróbujecie?

2 Responses to “Kropki.”

Skomentuj

Current ye@r *